25 mei 2020

Verpakkingstips voor het bezorgen van snacks

Het bezorgen van eten wordt overal steeds belangrijker als manier om omzet te genereren. De afgelopen jaar is de omzet binnen bezorgen sterk gegroeid en ook snacks krijgen steeds een belangrijker aandeel binnen de maaltijdkeuze voor thuisbezorging. Buiten de bereiding van de producten zelf is de manier transport naar de klanten een belangrijk onderdeel voor de behoud van kwaliteit van de snacks.

In wat volgt nemen we de verpakking onder de loep en hoe deze bijdraagt tot behoud van kwaliteit.

1. Blijven ademen!

Bij veel van onze snacks wil je natuurlijk dat de krokantheid zoveel mogelijk behouden blijft op het moment dat de klant de snack gaat eten. De snacks zijn nu eenmaal het lekkerst wanneer de krokante bite nog aanwezig is. En om dit te garanderen is het belangrijk dat de snacks kunnen ademen. Beperkte ventilatie is gewenst, zo kan je bijvoorbeeld denken aan kartonnen verpakkingen met een perforatie in de doos. Dit zorgt ervoor dat er lucht bij de producten kan komen en dus niet te snel “slap” worden en hun krokantheid niet verliezen.

2. Karton

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, raden we je aan om zo min mogelijk plastic verpakkingen in te zetten. De reden hiervoor is dat plastic verpakkingen moeilijker ademen. Wanneer er weinig ventilatie is, ontstaat er condens en dit wordt niet opgenomen door het plastic. Het gevolg is dat de snacks slap worden. Karton ademt van nature beter en kan daarnaast de mogelijke condens absorberen. Daarnaast is plastic minder duurzaam en wordt het ook steeds meer in de ban gelegd door de overheid. Kortom, karton is beter voor het milieu en hiervan zijn veel duurzame varianten beschikbaar. Het allerbelangrijkste is dat je zo weinig mogelijk aan krokantheid verliest. Verpakkingen kunnen daarbij helpen.

3. Bescherming

Uiteraard is het beschermen van het product van groot belang. Een gedeukte of gescheurde KipKorn is natuurlijk geen mooi visitekaartje voor jouw zaak en het komt de kwaliteit niet ten goede als de warmte hierdoor ontsnapt. Klanten verwachten nu eenmaal de beste kwaliteit aan huis en dat geldt ook voor de presentatie. Kies dan ook voor verpakkingen die  de snacks beschermen tegen deuken, stoten en omvallen. Daarnaast kan je met de juiste verpakkingen, snacks als een echte professional presenteren. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een verpakkingslijn met je eigen huisstijl. Niet alleen smaak, maar ook de presentatie beïnvloedt de beleving. Met een goede verpakking trakteer je klanten op de beste en lekkerste beleving thuis.

4. Laat je groothandel je helpen

We raden je ook aan om eens in gesprek te gaan met je groothandel, zij hebben een steeds breder wordend assortiment aan verpakkingen die specifiek ontwikkeld zijn voor bezorging!

Lees ook

13 augustus 2020
Mora & De Vegetarische Slager slaan de handen ineen
Een kaassoufflé of een groentekroket. Meer viel er eigenlijk niet te kiezen voor wie vegetarisch wilde snacken.
11 augustus 2020
‘Zelfs klanten, die op wandelafstand wonen laten leveren‘
Een frituur in het Antwerpse neemt ons mee in hun ervaring met online bestellen en bezorging: ‘Tijdens de lockdown periode, kon je bij ons enkel on
22 juli 2020
We spraken eerder met Kasper Van Remoortere.
22 juli 2020
Huidig zijn er best al wat frituren actief met een online bestelplatform en/ of bezorgen.