18 maart 2020

Online bestellen en bezorging, hoe begin ik er aan? 

Ben je aan het overwegen om ook voor jouw frituur, broodjeszaak of horeca-zaak online bestellen mogelijk te maken? Of wil je ook met thuisbezorging starten, maar weet je niet hoe er aan te beginnen? 

Wij zitten hier een aantal tips voor jou op een rijtje. 

Stel een plan van aanpak op, calculeer je investering en stel doelen. Evalueer regelmatig en indien nodig, stuur je plan bij. 

Om je plan van aanpak te bepalen, moet je eerst beslissen of je enkel online bestellen en/ of ook bezorging wil doen. De mogelijkheden zijn tegenwoordig namelijk talrijk. Om jouw frieten, broodjes of gerechten bij de klant te krijgen, zijn er op gebied van bestellen en bezorging verschillende opties: 

  1. Online bestellen via een bestaand platform,  
  2. Online bestellen via een bestelsite die je op maat laat bouwen door een web developer, 
  3. Zelf jouw gerechten bezorgen, 
  4. Uitbesteden aan een partij die jouw gerechten bezorgt. 

Voor al deze verschillende opties zijn diverse platformen beschikbaar in België die jou kunnen helpen. Deze opties en de bijbehorende platformen hebben voor- en nadelen. In onderstaande tabel vind je een overzicht om jou te helpen met het kiezen van het juiste platform/ oplossing. 

Klik op onderstaande afbeelding om deze te vergroten

Klik op onderstaande afbeelding om deze te vergroten

Heb je jouw platform/ oplossing gekozen? Perfect! Dan kan je aan de slag. Hou nog rekening met de volgende belangrijke zaken: 

Bepaal je bezorggebied 

Ga je bezorging doen, dan is de borging van de kwaliteit van jouw essentieel. Over het algemeen zorgt een langere reistijd voor een mindere kwaliteit van de gerechten die je bezorgt. Gelukkig bestaan er intussen diverse oplossingen om de kwaliteit van je product te verlengen, echter is je bezorggebied is sterk afhankelijk van je assortiment: het ene gerecht leent zich beter voor bezorging dan het andere. 

  1. Allereerst is het belangrijk om te weten hoe lang de kwaliteit van jouw product op gewenst niveau blijft. Bepaal het gewenste niveau en ga testen. 
  2. Start vervolgens met een klein bezorggebied, bijvoorbeeld op 5 minuten reistafstand van jou locatie en leer van deze ervaring. 
  3. Hoeveel bezorgbestellingen kan je per uur verwerken? Dit is dus bovenop de bestellingen voor afhaal, of klanten die in je zaak eten. 
  4. Luister goed naar je klant! Dit doe je door middel van het monitoren van je online recensies, of stop een kaartje in de tas en vraag de klant om feedback direct naar je te sturen! 

Kies het juiste vervoersmiddel

een fiets of e-bike kan steeds geparkeerd worden, en spreekt een brede doelgroep bezorgpersoneel aan. Andere aandachtspunten: 

  1. Kies het aantal vervoersmiddelen. Dit is net zoals de keuze van je vervoersmiddel afhankelijk van je bezorggebied. Maak een inschatting van het aantal bezorgmaaltijden per uur op je piekmoment en deel dit door je maximale bezorgtijd: dit is het aantal vervoersmiddelen dat je maximaal nodig hebt. 
  2. Kies of je gaat kopen of leasen. Met een leasecontract kiese je voor volledige ontzorging omdat het onderhoud en eventueel vervangend vervoer voor je wordt geregeld. Daarnaast zorgt lease voor flexibiliteit.  
  3. Sluit een verzekering af voor je voertuigen en personeel, om problemen te voorkomen. 

Bepaal je assortiment

Bij het kiezen voor bezorging kies je ook voor een kans om je op een bepaalde manier te profileren bij een nieuwe doelgroep. Je bezorgassortiment hoeft niet per definitie 

hetzelfde te zijn als je bestaande menukaart. Je bezorgassortiment bepaal je aan de hand van: 

  1. Je producten: met welke producten kun jij je onderscheiden en blijven kwalitatief goed in bezorging 
  2. Je concurrentie: wat bieden andere bezorgers aan en wat mist de consument wellicht in jouw bezorggebied 
  3. Je capaciteit: producten die veel van je keukencapaciteit vragen kun je wellicht niet aanbieden in bezorging om zo je piek momenten op te kunnen vangen. 

Bewaak de kwaliteit 

Een van de meeste gehoorde klachten van een consument die een maaltijd besteld, heeft betrekking op de kwaliteit van een product. Door het juiste materiaal te gebruiken en te zorgen voor een juiste klachtenregistratie, borg je de kwaliteit van jouw gerechten. 

Bezorgsystemen: thermobox en Cooktek

Om je gerecht warm bij de klant te krijgen zijn er een tweetal bezorgsystemen, passend bij jouw budget: een thermobox of een Cooktek systeem. Een thermobox is een budget vriendelijke oplossing. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten maar er past sowieso een Gastronorm bak in. Daarnaast zijn ze temperatuur bestendig van 20 graden C tot 110 graden C, je kunt ze stapelen (met en zonder deksel) en de handgrepen zorgen ervoor dat ze makkelijk draagbaar zijn.  

Als je gerechten op een constante temperatuur moeten blijven, kies je voor een inductiesysteem. De bezorgsystemen van Cooktek zijn heel erg geschikt. Met de oplossingen van Cooktek blijven je gerechten op de graad nauwkeurig op temperatuur. En dus op smaak. Het oordeel? De inductieplaten zijn binnen een minuut op temperatuur en je gerechten kun je tot zeker een half uur op 70 graden houden. 

Klachtenregistratie 

Bij het bezorgen van voedingswaren aan huis kan het voorkomen dat het niet geheel naar wens is voor de klant. Het is belangrijk om de klacht van de consument serieus te nemen en dit correct af te handelen. Zorg van een klachtenregistratie, hiermee handel je klachten op een correcte manier af en zorg je dat de oorzaak achterhaald wordt. Ook verklein je de kans dat de klacht zicht herhaald. 

Disposables

Om te zorgen dat je warme gerechten warm blijven en je koude gerechten koud zullen deze apart verpakt moeten worden. Als je naast warme gerechten ook koude dranken bezorgt kun je deze in een koeltas verpakken, apart van de warme gerechten. Behalve dat de verpakking functioneel moet zijn, bepaald de verpakking ook jouw uitstraling. Verras jouw gast met een mooi servet of kwalitatief hoogwaardig bestek! 

Maak het bekend 

Laat weten aan jouw klanten dat je aan online bestellen en/ of bezorging doet, of ermee gaat beginnen. Gebruik hiervoor jouw Facebookpagina, je website, lokale krant of publiciteit. Maak het ook duidelijk kenbaar in je zaak om zo mond-tot-mond reclame te faciliteren. 

Met deze tips kom je al een heel eind!  

En ga je aan de slag met online bestellen of bezorging, laat het ons dan zeker weten. 

Lees ook

13 augustus 2020
Mora & De Vegetarische Slager slaan de handen ineen
Een kaassoufflé of een groentekroket. Meer viel er eigenlijk niet te kiezen voor wie vegetarisch wilde snacken.
22 juli 2020
We spraken eerder met Kasper Van Remoortere.
22 juli 2020
Huidig zijn er best al wat frituren actief met een online bestelplatform en/ of bezorgen.
17 juni 2020
In onze blogpost over content voor je social media (lees hier h