22 juli 2020

Online bestellen en bezorgen: de ervaring van Frituur Conny & Franky (vervolg)

We spraken eerder met Kasper Van Remoortere. Hij staat in voor de online aanpak van Frituur Conny & Franky en nam ons mee in hun ervaring.

In het eerste deel van het gesprek hadden we het over de keuze van het platform en starten met bezorging. In dit tweede, en afsluitende deel, hebben we het over het belang van kenbaarheid, wat online bestellen en bezorging kan opbrengen en met welke kosten je rekening moet houden.

3. Maak het kenbaar

Als je (nieuwe) klanten wil bereiken, moet je wel bekend maken dat online bestellen en/ of bezorgen mogelijk is bij jouw zaak. Kasper zegt hier zelf over: ‘wat je niet communiceert, weet de klant niet’.

Daarom hing Frituur Conny & Franky bij de lancering, een banner uit bij de frituur om klanten te informeren over de nieuwe bestelsite, ook posters in de frituur zelf, een boodschap op de website, Facebook advertenties en Google ads werden ingezet om traffic te genereren naar de bestelsite en de frituur.

4. Toename in het aantal bestellingen

Sinds de lancering van de online bestelpagina, is gestaag het aantal bestellingen toegenomen en wordt er via online 30% extra bestellingen gegenereerd (dit is bovenop bestellingen te plaatse of per telefoon). In hun drukste maand registreerden ze 1.300 online bestellingen. Kasper lichtte ook toe dat Frituur Conny & Franky een breder klantenbereik heeft met de online bestelpagina en ook heel wat nieuwe klanten bereikt.

De online bestellingen zijn niet per se groter t.o.v. bestellingen ter plaatse, maar wat wel opvalt is dat klanten die online bestellen, ook eerder geneigd zijn om iets nieuws te proberen. Een verklaring hiervoor is dat ze de tijd krijgen om rustig het hele menu te bekijken.
 

5. En wat kost het?

Uiteraard moet je om te kunnen starten, ook wat investeringen doen. Kosten waar je alvast rekening mee moet houden als je start met online bestellen:

Opstartkost:

  • Kost voor het opzetten en onderhouden van je bestelpagina
  • Aankoopkost voor eventuele hardware die nodig kan zijn (bijvoorbeeld iPad om de koppeling met het platform te maken, een kleine printer)

Start je ook met bezorging, dan komen er deze kosten bij:

  • Kost voor vervoermiddel
  • Eventueel onderhoudscontract voor vervoermiddel
  • Kost voor extra personeel
  • Verzekeringskost

Terugkerende kosten:

  • Maandelijkse abonnementskost van het platform
  • SMS-kosten
  • Afdracht aan het platform per bestelling (deze kosten variëren per platform)

De SMS-kosten en afdracht aan het platform kan je recupereren door een servicekost toe te passen op de online bestellingen. Frituur Conny & Franky vragen zelf €0.50 servicekost voor een online bestelling en dekken hiermee volledig de SMS-kost en afdracht.

De kosten zijn per platform verschillend, en ook afhankelijk van welke opties je kiest. Daarom win je best hierover advies in bij de platformen zelf.

En tot slot het advies van Kasper:

‘Begin er gewoon aan! You’re missing out.’

Lees ook

13 augustus 2020
Mora & De Vegetarische Slager slaan de handen ineen
Een kaassoufflé of een groentekroket. Meer viel er eigenlijk niet te kiezen voor wie vegetarisch wilde snacken.
11 augustus 2020
‘Zelfs klanten, die op wandelafstand wonen laten leveren‘
Een frituur in het Antwerpse neemt ons mee in hun ervaring met online bestellen en bezorging: ‘Tijdens de lockdown periode, kon je bij ons enkel on
22 juli 2020
We spraken eerder met Kasper Van Remoortere.
22 juli 2020
Huidig zijn er best al wat frituren actief met een online bestelplatform en/ of bezorgen.