22 juli 2020

Online bestellen en bezorgen: de ervaring van Frituur Conny & Franky

Huidig zijn er best al wat frituren actief met een online bestelplatform en/ of bezorgen. Maar voor sommigen blijft het nog een soort van ‘zwarte doos’: ‘Wat houdt het in?’ ‘Hoe begin ik er aan?’ ‘Is het wel iets voor mijn zaak?’.
Wij proberen het één en ander helder te krijgen, door te praten met frituristen en horecaondernemers die al aan boord zijn en graag hun ervaring delen.

In deze eerste blog van een reeks die volgt, delen we de ervaring van Frituur Conny & Franky (Sint-Niklaas).

We spraken met Kasper Van Remoortere. Hij staat in voor de online aanpak van Frituur Conny & Franky. Lang voor er sprake was van Corona, namelijk in 2016, lanceerde Frituur Conny & Franky (Sint-Niklaas), hun online bestelplatform. Er waren plannen om een eigen webshop in te richten op het moment dat een reclame met een frituur de aandacht trok, die met een bepaald bestelplatform werkte. Deze heeft Frituur Conny & Franky over de streep getrokken en zo was ook meteen de keuze voor een platform gemaakt.

Kasper neemt ons mee in hun ervaring en geeft toelichting bij:

  1. Platform kiezen: waar rekening mee houden?
  2. Eerste stappen in bezorging
  3. Maak het kenbaar
  4. Toename in het aantal bestellingen
  5. Kosten

In het eerste deel van het gesprek staan we stil bij de keuze van het platform en eerste stappen in bezorging.

1. Platform kiezen: waar rekening mee houden?

Als je wil beginnen met online bestellen en op zoek gaat naar een platform, informeer je dan of het platform de diensten biedt, die jij zoekt. Denk aan volgende zaken:

  • Keuze van tijdstip waarop de bestelling afgehaald of geleverd wordt.
    Kasper lichtte toe dat niet elk platform de ruimte laat om de klant zelf een tijdstip te laten invullen. Dit kan wel via het platform dat Frituur Conny & Franky gebruikt.
     
  • Sms-service.
    Dit is service naar je klanten toe: via sms worden ze geïnformeerd wanneer exact hun bestelling klaar zal zijn. Geen vage inschatting zoals binnen 20 minuten of een half uur. Kasper vindt dit echt een meerwaarde naar klanten toe.
     
  • Opvolgen van wachttijden.
    Manueel of niet?
     
  • Koppeling met je kassa, printer, andere hardware.
    Informeer hier naar om inzichtelijk te maken of er additionele kosten zijn en of het ook kan in jouw zaak.
     
  • De mate waarin personalisatie mogelijk is.
    Wil je jouw bestelpagina laten aansluiten op het design van jouw eigen website en de uitstraling van jouw zaak? Of ben je tevreden met het design en de uitstraling van het platform zelf? De bestelpagina van Frituur Conny & Franky is bijvoorbeeld gepersonaliseerd.
     
  • Koerierdienst.
    Als je ook aan bezorging wil doen, wil je misschien niet zelf op zoek gaan naar koeriers. Ga dan op zoek naar een platform dat deze dienst aanbiedt.

 

2. Eerste stappen in bezorging

Online bestellen was dus al een hele tijd mogelijk bij Frituur Conny & Franky. Maar sinds kort, door de Corona-crisis, hebben ze ook eerste stappen gezet in bezorgen.
Hiervoor hebben ze een student extra in dienst genomen, die per fiets de bestellingen bezorgt. Op de fiets staat een geïsoleerde bak gemonteerd, die ertoe bijdraagt dat de frieten warm blijven.

Bezorggebied en -tijden

Kasper vertelde dat ze op dit moment het bezorggebied hebben ingesteld tot een omtrek waarbinnen klanten op 5 min. van de frituur wonen: ‘kortste tijd = warmste frietjes’. Zo borg je de kwaliteit van de frieten en snacks.
De bezorgtijden zijn ook ingedeeld volgens tijdslots van 15 minuten. Om na te gaan of bestellingen inderdaad geleverd kunnen worden binnen die 15 minuten, hebben ze eenvoudig een test gedaan met een timer in de hand en een student met de fiets eropuit gestuurd.
Wat Kasper opmerkte is dat het bij het bezorgen belangrijk is om voor alternatieve routes te kiezen en zo drukke kruispunten en verkeerslichten te vermijden, want die beïnvloeden natuurlijk je bezorgtijd.

Betaling van de bestelling gebeurt online, bij het plaatsen van de bestelling. Hierdoor verliest de koerier op moment van levering geen tijd meer met afronden van de betaling.

Servicekosten

Bezorgen brengt een additionele kost mee en om die kost te dekken, maakt Frituur Conny en Franky bezorging mogelijk vanaf een minimumbestelbedrag van €15. Daarnaast wordt er een toeslag van € 3.80 aan de klant aangerekend voor bezorging. En klanten zijn zonder aarzelen bereid die toeslag te betalen.

Momenteel registreert Kasper zo’n 18 bestellingen met bezorging per avond. En het kriebelt om dit aantal te verhogen door het bezorggebied uit te breiden. Om dit te kunnen doen, zullen ze overstappen op gemotoriseerd vervoer, maar wel liefst milieuvriendelijk vervoer.

 

Wordt vervolgd

Lees ook

13 augustus 2020
Mora & De Vegetarische Slager slaan de handen ineen
Een kaassoufflé of een groentekroket. Meer viel er eigenlijk niet te kiezen voor wie vegetarisch wilde snacken.
11 augustus 2020
‘Zelfs klanten, die op wandelafstand wonen laten leveren‘
Een frituur in het Antwerpse neemt ons mee in hun ervaring met online bestellen en bezorging: ‘Tijdens de lockdown periode, kon je bij ons enkel on
22 juli 2020
We spraken eerder met Kasper Van Remoortere.
22 juli 2020
Huidig zijn er best al wat frituren actief met een online bestelplatform en/ of bezorgen.