11 augustus 2020

Online bestellen en bezorgen: consument is op zoek naar gemak

‘Zelfs klanten, die op wandelafstand wonen laten leveren‘

Een frituur in het Antwerpse neemt ons mee in hun ervaring met online bestellen en bezorging: ‘Tijdens de lockdown periode, kon je bij ons enkel online bestellen en bij jouw thuis laten bezorgen. Dat leidde ertoe dat tijdens de drukke weekends plots 5 bezorgers nodig waren om alle bestellingen te leveren. Terwijl we normaal 1 vaste bezorger in dienst hebben.‘

In deze tweede blog in onze reeks over ervaringen met online bestellen en bezorging, delen we de ervaring van een frituur in het Antwerpse. Dit frituur biedt sinds 1,5 jaar de mogelijkheid om online te bestellen en bezorgen, via het grootste platform in België. De frituuruitbater in kwestie, vertelde ons hoe de opstart verlopen is, hoe het nu verloopt en waarom het hem geen windeieren heeft gelegd.

Groot platform met de nodige naamsbekendheid

Dit frituur heeft bewust gekozen om aan te sluiten bij een groot en bekend platform, net omwille van de naamsbekendheid en de marketing, die daaraan verbonden zit. Maar ook de dienstverlening en ondersteuning: ‘Het platform waar wij mee werken, biedt 24/7 ondersteuning. Gaat er technisch even iets niet goed, één telefoontje en het wordt meteen verholpen. Hebben we even een pauze, maar komt er een online bestelling binnen, die we niet gehoord hebben, dan worden we proactief gebeld om te melden dat we even onze online bestellingen moeten nakijken. Opstart is ook heel eenvoudig: enkel een ‘ontvanger’ (een klein toestel, via hetwelk de online bestellingen binnenkomen en op te volgen zijn) aankopen. Het team achter het platform zet voor jouw je pagina op, met menukaart, en dan ben je vertrokken.‘

De opstart: stap voor stap en begin klein

De opstart kan wat onwennig zijn en er bestaat helaas nog geen gouden formule. Daarom is het belangrijk om met kleine stapje te beginnen. ‘Omdat het bij de opstart toch wat zoeken en proberen is, hebben we het rustig aangepakt en bezorging beperkt tot de eigen gemeente. Zodra dit goed begon te lopen, hebben we een aangrenzende gemeente toegevoegd aan ons bezorggebied. Zo is het als een sneeuwbal beginnen groeien en reikt ons bezorggebied momenteel tot 6 gemeenten. Zo hebben we heel veel nieuwe klanten bereikt.‘ In het begin zal je ook voor jezelf moeten uitzoeken welke tijdslots je gaat toepassen: ‘Bij ons kan de klant de bezorgtijd zelf kiezen, en passen we tijdslots van 15 minuten toe. Het platform dat wij gebruiken laat ook toe om tijdens té drukke momenten, de online bestellingen te pauzeren.‘

Consument is echt op zoek naar gemak

Het succes van online bestellen en bezorgen, zit duidelijk in de factor ‘gemak’: ‘Wij hebben klanten die op wandelafstand van ons wonen, en toch ervoor kiezen om hun bestelling te laten bezorgen, ook al betalen ze een leveringskost. Redenen waarom klanten vaak kiezen voor bezorging: tijdsgebrek, comfort (je moet zelf geen verplaatsing meer maken), kortom: ‘gemak’. En de klant is daarvoor bereid te betalen. Intussen bedraagt het aandeel van online bestellingen met bezorging zo’n 40%. 30% van de klanten kiest ervoor om online te bestellen en het af te halen. En de overige 30% zijn bestellingen ter plaatse.‘

Van curryworst XXL tot enkel desserts

Tegenwoordig is de menukeuze heel breed bij frituren en houdt het niet op bij de klassieke portie friet, snacks en saus of bereide gerechten. Heel wat menukaarten bevatten ook een uitgebreide selectie van desserts en huisspecialiteiten. ‘Wij hebben nu recent ook desserts toegevoegd aan ons online menu. En dat was voor ons meteen een schot in de roos! We ontvingen al enkele bestellingen die alleen maar uit desserts bestonden. Duidelijk een behoefte die bij consumenten in de regio bestond.’ Doordat de klant rustig thuis het menu volledig kan bekijken, worden ook vaker andere snacks besteld: ‘Bij bestellingen ter plaatse, voelt een klant zich al gauw lichtjes gestresseerd, want het aanbod is groot, maar de keuze moet snel gemaakt worden. Zo zien we bij online bestellingen dat er bijvoorbeeld al sneller een Frikandel XXL speciaal wordt besteld in plaats van een klassieke frikandel.‘

Meerverkoop door minimumbestelbedrag

Uiteraard is het ook belangrijk stil te staan, bij jouw rendabiliteit en dus de kosten. ‘We hebben voor onszelf de oefening gemaakt en op basis van o.a. personeelskost, kosten voor het platform, hebben we besloten om online een minimumbestelbedrag in te voeren van €20. Daarnaast betaal je afhankelijk van de gemeente, waar je woonachtig bent, €5 of €7 leveringskosten. Deze voorwaarden blijken echter geen drempel te zijn voor de klanten. Omdat je hen een gemaksoplossing biedt, zijn ze meer dan bereid dan de extra kost te betalen of extra snacks, desserts, en drankjes te bestellen om het minimumbestelbedrag te bereiken. Bestellen klanten voor meer dan €50, dan is de levering gratis.‘

Voor dit frituur in het Antwerpse is online bestellen en bezorgen een echt succesverhaal. Maar het kan ook voor jouw zaak van toegevoegde waarde zijn. Bij interesse, kan je best informatie inwinnen over de mogelijke opties, tarieven en kosten bij de verschillende platforms die in België actief zijn. En voor jezelf de balans opmaken.

Lees ook

13 augustus 2020
Mora & De Vegetarische Slager slaan de handen ineen
Een kaassoufflé of een groentekroket. Meer viel er eigenlijk niet te kiezen voor wie vegetarisch wilde snacken.
11 augustus 2020
‘Zelfs klanten, die op wandelafstand wonen laten leveren‘
Een frituur in het Antwerpse neemt ons mee in hun ervaring met online bestellen en bezorging: ‘Tijdens de lockdown periode, kon je bij ons enkel on
22 juli 2020
We spraken eerder met Kasper Van Remoortere.
22 juli 2020
Huidig zijn er best al wat frituren actief met een online bestelplatform en/ of bezorgen.