Facebook: in een notendop

Fastservice Horeca Ondernemen

Je kan er tegenwoordig niet meer omheen: social media nemen ons dagelijks leven over en zijn erg belangrijke kanalen geworden om jouw klanten en bezoekers te bereiken. Met meer dan 5 miljoen gebruikers is Facebook het grootste sociale medium in België.
Met een Facebookbedrijfspagina kan je op een snelle manier een groot deel van je doelgroep bereiken.

Facebook

Facebook: in een notendop

Je kan er tegenwoordig niet meer omheen: social media nemen ons dagelijks leven over en zijn erg belangrijke kanalen geworden om jouw klanten en bezoekers te bereiken.

Met meer dan 5 miljoen gebruikers is Facebook het grootste sociale medium in België.

Met een Facebookbedrijfspagina kan je op een snelle manier een groot deel van je doelgroep bereiken. Daarnaast bied je met een Facebookpagina extra informatie aan (potentiële) klanten en een snelle manier voor hen om contact op te nemen met je bedrijf/ zaak. Dit maakt het ook belangrijk dat je bereikbaar bent via Facebook. Probeer minstens 1 keer per dag je berichten na te kijken zodat je hierop tijdig en gepast kan reageren.

Persoonlijk profiel versus bedrijfspagina: what's the difference?

Vooraleer je een bedrijfspagina op Facebook kunt aanmaken, moet je eerst over een persoonlijk profiel beschikken. Maar geen nood! Beiden worden gescheiden van elkaar. Je klanten zien alleen maar je bedrijfspagina en niet je persoonlijke pagina.

Bij het aanmaken van je Facebook-bedrijfspagina is het belangrijk dat alle info up-to-date is. Zorg er onder andere voor dat je:

  • een herkenbare profielfoto hebt (bij voorkeur het logo van jouw zaak in hoge resolutie)
  • een visueel aantrekkelijke coverfoto gebruikt (in hoge resolutie)
  • een korte intro tekst over jouw zaak toevoegt
  • adres en de contactgegevens correct zijn
  • voeg je website toe, als je die hebt
  • geef aan of je bijvoorbeeld ook thuisbezorging doet

Jouw Facebookpagina is een uithangbord voor je bedrijf, net zoals alle andere social media kanalen. De manier waarop je communiceert op een kanaal moet een duidelijke weerspiegeling zijn van jouw bedrijf. Belangrijke aspecten waarmee je rekening moet houden zijn je doelgroep, tone-of-voice en visuals die ervoor zorgen dat je opvalt tussen alle andere merken.

Eens je profiel volledig up-to-date is, kan je starten met het publiceren van berichten om je doelgroep aan te trekken en pagina likes te genereren.

Berichten publiceren

Er zijn verschillende soorten berichten die je op je Facebookpagina kan publiceren:

  • TEKSTBERICHT plaats een boodschap met enkel tekst. Dit is minder aantrekkelijk maar goed voor een korte boodschap zoals “Wij zijn vandaag uitzonderlijk gesloten. We zien je graag terug op maandag!”
  • FOTO/VIDEO sterke visuals trekken sneller de aandacht en je kan je boodschap versterken door een kort stukje tekst toe te voegen.
  • FOTOALBUM meer foto’s geven meer informatie over je product/dienst, dit type content werkt over het algemeen zeer goed.
  • POLLS stel een vraag aan je doelgroep.
  • FACEBOOK STORIES upload foto’s en video’s die 24u zichtbaar zijn voor jouw volgers. De perfecte tool om een blik achter te schermen te tonen.

Probeer regelmatig te posten en te reageren op berichten zodat Facebook je berichten blijft tonen in het nieuwsoverzicht van je volgers. Als je niet regelmatig post, riskeer je te verdwijnen in de massa.

Voor tips over hoe en welke content/ berichten je kan delen op Facebook, lees: ‚content voor social media‘.