Logo Mora
slagersme

1960

Een buurtslagerij in Maastricht

De geschiedenis van Mora begint in 1960 in een kleine buurtslagerij in Maastricht. Vanuit zijn vaders slagerij brengt Marcel Mourmans op de brommer kroketten en loempia’s rond naar verschillende snackbars in de omgeving. Hij creëert ook eigen recepten, die hij met veel succes verkoopt. Samen met zijn vrouw, Robby Ramaekers, richt hij het bedrijf Mora op. Leuk weetje: de naam Mora bedachten ze door Mo van Mourmans en Ra van Ramaekers samen te voegen.

WEBSITE_geschiedenis_0012_1960
WEBSITE_geschiedenis_0011_1972

1972

Van slagersjongen tot snackgigant

Hoewel onze snacks in een kleine buurtslagerij ontstaan zijn, verhuist Mora in 1972 al gauw naar een moderne fabriek in Maastricht. In deze fabriek maken we vandaag nog altijd allerlei overheerlijke snacks. In het begin van de jaren ’70 zetten we ook de eerste stappen richting de supermarktwereld.

1975

Op overnamepad in België

Na Nederland, kan je vanaf 1975 ook in België smullen van de Mora-snacks. Dat jaar stappen we namelijk over de grens en zetten we een tweede bedrijf neer in Mol. Hier produceren we de populaire Sito Stick®, een topper in de Belgische én Nederlandse horeca.

WEBSITE_geschiedenis_0010_1975
WEBSITE_geschiedenis_0009_1982

1982

Mora bekent kleur

Zie je oranje, dan denk je aan Mora. Dat is niet altijd zo geweest. In de beginjaren waren de verpakkingen wit, met een foto van het product voorop. In 1982 kiest Mora voor oranje. De kleur is onlosmakelijk verbonden aan Mora en zelfs vastgelegd: PMS 021C.

1986

Het jaar van de Kipkorn®

Over nieuwe Mora snacks gesproken: in 1986 introduceert Mora ook de Kipkorn®. Inmiddels is het de populairste kipsnack van allemaal, maar in 1986 was het een grote verrassing. Kip in een korstje van cornflakes? Hoe verzinnen ze het? Eenmaal geproefd, vielen snackliefhebbers massaal voor de combinatie van mals kippenvlees in een superknapperig jasje.

WEBSITE_geschiedenis_0008_1986_kipkorn
WEBSITE_geschiedenis_0007_1986_cora

1986

Het jaar van Cora…

In de geschiedenis van Mora is 1986 een bijzonder jaar. Om te beginnen verschijnt Cora van Mora voor het eerst op tv. In korte tijd groeit ze uit tot het gezicht van Mora. Ze blijft dat tot 2001 en is daarmee een van de langstlopende reclamepersoonlijkheden ooit. In 2006 keert ze terug tot groot genoegen van haar fans. Nog altijd laat ze België en Nederland vol enthousiasme kennismaken met nieuwe Mora snacks.

1988

Mora varieert met uitvinding van Viandelle®

Dé snack bij uitstek is de frikandel. Als je daar een extra variatie in wil aanbrengen dan moet je van goede huizen komen. Mora gaat in 1987 de uitdaging aan. Het resultaat is de Viandelle®, een snack van zacht, kruidig vlees in een extra knapperig jasje. Meteen al na de introductie is de deze snack een groot succes en tegenwoordig is de Viandelle® niet meer weg te denken uit onze snackcultuur. Weer een klassieker die we hebben bedacht en waar we best trots op zijn.

WEBSITE_geschiedenis_0006_1988
WEBSITE_geschiedenis_0005_1993

1993

Kip op een stokje: Kipknots(®)

Mora blijft jaar in jaar uit nieuwe snacks introduceren. Sommige vallen direct in de smaak, zoals de Kipknots®. Een heerlijke snack van mals kippenvlees met een krokant korstje, die speciaal ontwikkeld is om van een stokje te eten. Heerlijk voor bij de frietjes en lekker uit de hand te eten. Zo wordt elke maaltijd een feest!

1994

Introductie Mora Microwave broodjes

Mora introduceert als eerste in België en Nederland een broodje met vlees en saus, dat in z'n geheel klaargemaakt kan worden in de microgolfoven. Door een randje van de verpakking af te scheuren kan het broodje razendsnel in de magnetron worden verwarmd. Deze snacks zijn varianten op de verschillende burgers van fastfoodketens uit Amerika. Alleen kan het broodje nu makkelijk thuis worden klaargemaakt. In veel tankstations zijn de broodjes ook een hot item. Inmiddels zijn er 4 varianten van de Mora Microwave broodjes verkrijgbaar: Carrero®, Hamburger, Cheeseburger en Chickenburger.

WEBSITE_geschiedenis_0004_1994

1995

Nieuwe toekomst voor Mora

In de jaren ‘90 zoekt Marcel Mourmans een overnamepartner voor zijn bedrijf. Mourmans wil het wat rustiger aan gaan doen, maar is erg betrokken bij zijn bedrijf en zijn medewerkers. Hij wil er zeker van zijn dat zij een gezonde toekomst tegemoet gaan. Uiteindelijk verkoopt hij Mora aan een groot internationaal bedrijf: Unilever. De toekomst van zijn medewerkers is verzekerd.

2006

Mora naar Van Geloven

In maart 2006 besluit Unilever Mora te verkopen aan Van Geloven. Hiermee verstevigen we onze positie in de Nederlandse en Belgische snackmarkt.

Van-Geloven-logo_1280x904px_E_NR-2540
WEBSITE_geschiedenis_0001_2007

2007

Veel nieuwe producten

Sinds 2007 zijn we actiever en creatiever dan ooit. Elk jaar verschijnen er heel wat nieuwe producten, ieder met zijn eigen kenmerk. Daarbij zijn er totaal nieuwe producten, maar ook verbeteringen van bestaande snacks. We zorgen voor extra feestplezier met vele nieuwe acties en kondigen belangrijk nieuws aan. We zien namelijk onze geliefde Cora eindelijk terug op de buis, terwijl ze op zoek gaat naar iemand die haar plek zal overnemen.

2010

Mora in ‘t nieuw

2010 is het jaar van de vernieuwing. Zo krijgt het logo een opfrisbeurt; er wordt een vriendelijk speels lachje aan toegevoegd. Daarnaast worden alle verpakkingen opnieuw ontworpen, zodat ze nog aantrekkelijker en duidelijker worden. Om dit alles extra onder de aandacht te brengen, krijgt ook Cora een heuse make-over.